Βασικές αρχές υποκριτικής
Εισαγωγή στη Μέθοδο
Σεμινάριο αυτοσχεδιασμού
Εισηγητής: Δημήτρης Κανέλλος
Τετάρτη 20.30-23.30
Διάρκεια: Οκτώβριος – Μάιος
Με αφορμή το κείμενο, εισάγουμε την υποκριτική. Ξεκινώντας από τη δραματολογική ανάλυση και ορίζοντας το Κύριο Γεγονός του έργου, προσπαθούμε να δημιουργήσουμε σχετικές-παρόμοιες συνθήκες, με σκοπό την προσωπική συσχέτιση-εμπλοκή με τον ρόλο. Με μια σειρά δράσεων-αυτοσχεδιασμών, τα θέματα γίνονται οικεία, ενώ το σώμα και η σκέψη οδηγούνται ευκολότερα στη προσέγγιση του προσώπου-ρόλου.
Ας δημιουργήσουμε κάτι εφήμερο
τον θεατρικό χαρακτήρα
Εισηγήτρια: Αρετή Πετροπούλου
Παρασκευή 20.00-23.00
Διάρκεια: Οκτώβριος – Μάιος
Επίκεντρο του εργαστηρίου είναι η δραματουργία του ηθοποιού στις διάφορες φάσεις της, από την εκπαίδευση μέχρι τη δημιουργία χαρακτήρων. Το εργαστήριο θα εστιάσει στη μελέτη της σκηνικής δράσης: σωματική, φωνητική. Στόχος είναι να δοθούν τα εργαλεία για τη σωστή προσέγγιση στην κατασκευή ενός θεατρικού χαρακτήρα και να δημιουργηθούν όλες οι εκφραστικές διαστάσεις του χαρακτήρα πριν εμφανιστεί στη σκηνή. Το εργαστήριο είναι ανοικτό σε όλες-όλους-όλ@ με ή χωρίς προηγούμενη θεατρική εμπειρία.
Τι θα κάνω σε αυτό εργαστήριο;
ΠΡΩΤΗ ΦΑΣΗ: Βασικές αρχές της υποκριτικής – Φωνητική παρτιτούρα – Σωματική παρτιτούρα – Αυτοσχεδιασμός (θέματος-πλοκής)
ΔΕΥΤΕΡΗ ΦΑΣΗ: Μελέτη σκηνών: ανάλυση και ανάπτυξη σκηνών – Εκτέλεση σκηνών και ανατροφοδότηση
ΤΡΙΤΗ ΦΑΣΗ: Ομαδική εργασία για την παρουσίαση επιλεγμένου έργου (θα ανακοινωθεί) – Πρόβες – Παρουσίαση του επιλεγμένου θεατρικού έργου
Σημείωση για τους πιο διστακτικούς:
Η θεατρική εκπαίδευση αφορά όλους -όλες-όλ@ που αναζητούν να δημιουργήσουν ένα προσωπικό μονοπάτι έκφρασης και να εξερευνήσουν τον κρυμμένο δημιουργικό τους εαυτό. Για αυτό η θεατρική πράξη δεν αφορά αποκλειστικά σε ανθρώπους που θέλουν να μάθουν την τέχνη της υποκριτικής. Τα γενικότερα οφέλη της θεατρικής εκπαίδευσης μάς βοηθούν να αναπτύξουμε καλύτερες επικοινωνιακές δεξιότητες (λεκτικές και μη λεκτικές). Το πρόγραμμα του εργαστηρίου θα σε βοηθήσει να αναδείξεις τις δεξιότητες και τη «σκηνική» σου παρουσία και θα σου δώσει τα εργαλεία για να αναπτύξεις την τέχνη της αφήγησης.
Εργαστήριο για μαθητές 60+
The agaponio project
Εισηγήτριες: Φωτεινή Τεντολούρη – Μάρω Πέτλη
Τρίτη 10.30-12.00
Διάρκεια: Οκτώβριος – Μάιος
Το θέατρο αποτελεί ένα πεδίο που μπορεί να προσφέρει στους μεγαλύτερους ανθρώπους επίγνωση του σώματός τους και εργαλεία για τη διαχείριση των διαρκών αλλαγών που συμβαίνουν σε αυτό. Επιπλέον, προσφέρει επίγνωση των συναισθημάτων μας και της πνευματικής μας κατάστασης, ενδυναμώνει την ταυτότητά μας και την αυτονομία μας, ενώ δημιουργεί το αίσθημα της πληρότητας μέσα από τη δημιουργικότητα και την επικοινωνία. Το θέατρο μέσα από το παιχνίδι, την εναλλαγή ρόλων, την ανάπτυξη της φαντασίας, της εμπιστοσύνης, της επικοινωνίας επιφέρει και αλλαγή. Αυτός είναι ο βασικός μας στόχος.
Ο σκοπός του εργαστηρίου είναι να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε και βιώνουμε τις αλλαγές που συμβαίνουν καθώς μεγαλώνουμε και να απελευθερώσουμε τη δημιουργικότητά μας σε μια περίοδο της ζωής μας που έχουν αλλάξει τα δεδομένα μας (συνταξιοδότηση, άδεια φωλιά από παιδιά, απώλεια συντρόφων κλπ.) .
Το εργαστήριο περιλαμβάνει:
Βιωματικό εργαστήριο με σωματική κίνηση, παιχνίδι, αφήγηση ιστοριών, τραγούδι.
Καταγραφή ιστοριών πάνω στο θέμα του φλερτ: πώς φλερτάρανε οι άνθρωποι πριν την έλευση των social media (50-60 χρόνια πριν);
Αξιοποίηση αφηγήσεων των ιστοριών με απώτερο στόχο την δημιουργία μικρής παράστασης.
Ιαπωνικό θέατρο Καμπούκι
Μέσα από τα ποιήματα Χαϊκού
Εισηγήτρια: Μαριλένα Λιακοπούλου
Πέμπτη 20.00-22.00
Διάρκεια: Οκτώβριος – Μάιος
Ζητούμενο αποτελεί η διερεύνηση του ιαπωνικού παραδοσιακού θεάτρου Καμπούκι σε συνδυασμό με τα ποιήματα Χαϊκού.
Το Καμπούκι είναι γνωστό για το στυλιζάρισμα του και για τις πολυτελείς ενδυμασίες των ηθοποιών. Το ιδεόγραμμά του μεταφράζεται ως τραγούδι, χορός και ικανότητα. Εκτός από το χορευτικό στοιχείο, τέσσερα ακόμη είδη κίνησης χρησιμοποιούνται στο Θέατρο Καμπούκι: η παντομίμα, η μίμηση της κίνησης μιας κούκλας, οι χειρονομίες και οι πόζες. Ουσιαστικά το Καμπούκι ενώνει την τέχνη της μουσικής, του χορού, της υποκριτικής, των εικαστικών και της λογοτεχνίας.
Ένα ποίημα Χαϊκού αποτελείται συνολικά από 17 συλλαβές, οι οποίες χωρίζονται σε 5-7-5 συλλαβές, διατεταγμένες σε 1 ή σε 3 στίχους. Τα Χαϊκού είναι ιαπωνική ποίηση και το όνομα σημαίνει αστείος στίχος. Είναι η συντομότερη μορφή ποιήματος παγκοσμίως. Ο ποιητής του Χαϊκού περιγράφει νοερά μια ιδέα, αφήνοντας τη φαντασία του αναγνώστη να τη συμπληρώσει, όπως εκείνος νομίζει, δίνοντας κάθε φορά ένα πολύ συγκεκριμένο πλαίσιο αναφοράς.
Σκοπός, επομένως, είναι μέσα από τεχνικές του χορού και του θεατρικού αυτοσχεδιασμού, να προσεγγιστεί η σημασία του σώματος στην ερμηνεία. Το σώμα εξασκείται στην εξερεύνηση και τελειοποίηση των εκφραστικών του μέσων και ο λόγος έρχεται να συμπληρώσει την εικόνα μέσα από την εκάστοτε σωματική κατάσταση. Μαθαίνουμε πώς βοηθά η ισχυρή συγκέντρωση στο σώμα, στην προσέγγιση, στην κατάκτηση και στην καλύτερη απόδοση ενός ρόλου. Καλλιεργούμε την αισθητική παράλληλα με την τεχνική του Ιαπωνικού θεάτρου και των ποιημάτων Χαϊκού και μέσα από την εφαρμογή των τεχνικών που διδάσκονται, γινόμαστε σκηνοθέτες, ερμηνευτές, κατασκευαστές Ιαπωνικής μάσκας, μουσικοί, σκηνογράφοι και ενδυματολόγοι.
Οι βασικοί στόχοι:
Εξερεύνηση των εκφραστικών μέσων
Ισχυρή συγκέντρωση στο σώμα
Φυσική ροή του λόγου μέσω της σωματικότητας
Εξάσκηση και συμφιλίωση με τον ρυθμό
Σεμινάριο υποκριτικής 1
με στόχο παράσταση
Εισηγητές: Δημήτρης Κανέλλος, Ελένη Κούστα, Ολυμπία Κανέλλου
Δευτέρα 20.30-23.30 και Σάββατο 15.00-18.00
Διάρκεια: Οκτώβριος – Μάιος
Σεμινάριο υποκριτικής 2
με στόχο παράσταση
Εισηγητής: Δημήτρης Κανέλλος
Τρίτη 20.30-23.30 και Παρασκευή 20.30-23.30
Διάρκεια: Οκτώβριος – Μάιος
Θεατρικό εργαστήρι για εφήβους
Εισηγητής: Γιώργος Σκαρλάτος
Σάββατο 12.00-14.00
Διάρκεια: Οκτώβριος – Μάιος
Αφορά εφήβους/νέους 13-18 χρονών
Μέσα από το θεατρικό παιχνίδι, τον αυτοσχεδιασμό, την επαφή με τους άλλους, τη μουσική και την καθοδήγηση του συντονιστή, θα γράψουμε, θα παίξουμε και θα ανακαλύψουμε ένα θέατρο φτιαγμένο από το δικό μας υλικό, όπως προκύπτει από τις συναντήσεις της ομάδας.
Πρώτος Στόχος του εργαστηρίου είναι η ομαδική αντίληψη. Όλοι και όλες εμείς ξεχωριστά αποτελούμε ένα αναπόσπαστο κομμάτι και συνθέτουμε ένα όλον. Αυτό το μεγαλύτερο κομμάτι φροντίζει για κάθε ένα μικρότερο κομμάτι ξεχωριστά .
Δεύτερος Στόχος είναι η δημιουργία ενός ασφαλούς χώρου και χρόνου για την προσωπική έκφραση όλων. Η έκφραση είναι μοναδική και πολύτιμη και ως τέτοια πρέπει να αντιμετωπίζεται με ευαισθησία, σεβασμό και αποδοχή.
Τρίτος Στόχος είναι η δημιουργία υλικού από τα μέλη της ομάδας. Το υλικό μπορεί να προέρχεται από αυτοσχεδιασμούς, παιχνίδια, χορό, ζωγραφική, δημιουργική γραφή, μουσική ή ελεύθερα, με οτιδήποτε εκφράζονται τα μέλη της ομάδας.
Τέταρτος Στόχος είναι η δημιουργία, με την καθοδήγηση του συντονιστή, μιας θεατρικής παράστασης από το υλικό μας στην οποία θα παίξουμε.
Στη μεθοδολογία ακολουθούνται 3 βασικοί άξονες:
Ο πρώτος είναι αυτός της σκηνικής έκφρασης, με άσκηση πάνω στο τραγούδι, στην κίνηση και στη χρήση της γλώσσας.
Ο δεύτερος άξονας είναι αυτός της συνεργασίας, όπου οι έφηβοι δουλεύουν πάνω στη σημασία του να βρεθούν με την ομάδα και να δουλέψουν με ασκήσεις του ensemble theater, ώστε να γίνουν ένα σώμα και μία συλλογικότητα που θα έχει κοινό στόχο πάνω στη σκηνή.
Ο τρίτος άξονας είναι η ανάπτυξη της φαντασίας που θα γίνει δημιουργικό όχημα, ώστε να χρησιμοποιήσουν τα εκφραστικά τους μέσα και να πούνε μία ιστορία.
Εργαστήρι Σωματικού Θεάτρου
Εισηγητής: Γιάννης Οικονομίδης (Johnny 0.)
Τρίτη 20.30-22.30
Διάρκεια: Οκτώβριος – Μάιος
Σε αυτό το εργαστήρι στόχος μας είναι να εξασκηθούμε στο να μάθουμε να «ακούμε» τα σώματά μας, δίνοντάς τους τα ηνία στη δημιουργική διαδικασία. Για να το καταφέρουμε αυτό, θα εστιάσουμε σε μια σειρά ασκήσεων και αυτοσχεδιασμών, που στόχο θα έχουν να δυναμώσουν και να ευαισθητοποιήσουν τα σώματά μας, ώστε να μπορούμε κατόπιν να δίνουμε μορφή, ρυθμό, κίνηση, πνοή, αλλά και σώμα, στον δημιουργικό νου. Θα ξεκλειδώσουμε τρόπους, για να μπορούμε να πλάθουμε με το σώμα μας, την κίνησή μας και τη φωνή μας ένα πλήθος φανταστικών χαρακτήρων, οι οποίοι θα είναι έτοιμοι να δράσουν σκηνικά με τον πιο απρόσμενο τρόπο. Η δημιουργική και καλλιτεχνική αυτή διαδικασία θα αναπτύξει νέους κώδικες επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης.
Στο τέλος του εργαστηρίου η ομάδα θα συνθέσει μια πρωτότυπη ιστορία, η οποία θα ξετυλίγεται μέσα από τις συναντήσεις των χαρακτήρων που θα έχουμε πλάσει. Συναντήσεις απρόσμενες και διασκεδαστικές θα υφάνουν την πλοκή της ιστορίας μας, που θα δίνει τον χώρο και τον χρόνο, για να φωτιστούν και να δράσουν οι πρωτότυποι χαρακτήρες που θα έχουμε δημιουργήσει.
Κύκλος σεμιναρίων για εκπαιδευτικούς
Εισηγήτρια: Έλενα Μαρσίδου
Πέμπτη 19.00-21.00
Διάρκεια: 20 ώρες/κύκλο (έναρξη Οκτώβριος 2024)
Α’ κύκλος: Θέατρο και Λογοτεχνία βασισμένη σε κείμενα που διδάσκονται στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Β’ κύκλος: Συνδυάζοντας το γνωστικό αντικείμενο με θεατρικές τεχνικές.
Γ’ κύκλος: Προσεγγίζοντας χορικά του Αρχαίου Δράματος και πώς μπορούν να διδαχθούν στους μαθητές μέσω της θεατρικής τέχνης.
Σκοπός των σεμιναρίων είναι να ενισχύσουν τα εργαλεία των εκπαιδευτικών μέσα από το θέατρο και να προωθήσουν την ενσωμάτωση του θεάτρου στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Κίνηση – Χορός στο Θέατρο
Εισηγήτρια: Κατερίνα Ανδριοπούλου
Δευτέρα 19.30-21.30
Διάρκεια: Οκτώβριος – Μάιος
Σκοπός του σεμιναρίου είναι να μάθουμε πώς να χρησιμοποιούμε το σώμα μας ως βασικό εργαλείο έκφρασης. Μέσα από μία σειρά ασκήσεων και αυτοσχεδιασμών, θα εξερευνήσουμε το πεδίο των δυνατοτήτων μας, την αρμονική λειτουργία του σώματος, καθώς και τη σχέση μας με τον χώρο, τον χρόνο και την ομάδα. Με δημιουργικά παιχνίδια θα εστιάσουμε στην ανάπτυξη της εμπιστοσύνης στον εαυτό μας και στους άλλους και θα ανακαλύψουμε την προσωπική κινητική γλώσσα μας.
Το μάθημα απευθύνεται σε ηθοποιούς όλων των επιπέδων εμπειρίας από αρχάριους έως επαγγελματίες που επιθυμούν να εξερευνήσουν τη σχέση τους με την κίνηση και να ενισχύσουν τις υποκριτικές τους δεξιότητες.
UNLOCK YOUR SELF
Εισηγητής: Ντίνος Φράγκος
Σάββατο 12.00- 15.00
Διάρκεια: Οκτώβριος – Μάιος
Το Σεμινάριο απευθύνεται σε άτομα ανεξαρτήτου ηλικίας, που ήθελαν αλλά δεν τόλμησαν ποτέ να κάνουν το πρώτο βήμα στον απίστευτο κόσμο της υποκριτικής. Βασικός σκοπός είναι να δημιουργηθεί μια ομάδα όπου η αγάπη, η εκτίμηση, η ευγένεια, η αλληλοϋποστήριξη και ο σεβασμός μεταξύ των ατόμων που θα την απαρτίσουν, θα είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να γίνει το ταξίδι αυτό.
Θα ακολουθήσουμε τις βασικές αρχές της υποκριτικής, μέσω της μεθόδου του Κονσταντίν Στανισλάφσκι.
Σκοπός είναι να ξυπνήσουμε το σώμα μας, να αρχίσουμε να αντιδρούμε εκτός της ζώνης ασφάλειάς μας, να μεταχειριστούμε τον λόγο ως τρόπο έκφρασης, να δουλέψουμε πάνω στη φαντασία και πώς αυτή γίνεται το έναυσμα για να σχεδιαστεί ένας ρόλος, να δράσουμε σε συγκεκριμένες συνθήκες, ώστε να φτάσουμε στην πραγματική επικοινωνία. Να χρησιμοποιήσουμε τη μαγική λέξη ΑΝ και πώς αυτή οδηγεί τον ηθοποιό σε συμπεριφορές και δράσεις. Πώς το συναίσθημα προκύπτει μέσω της πραγματικής αναζήτησης της αλήθειας του ρόλου και δεν είναι αυτοσκοπός.
Θα ασχοληθούμε με:
Το σώμα: Τι μας κινεί, πώς μας κινεί, γιατί μας κινεί, πού μας κινεί και τι θέλουμε να πετύχουμε. Μέσα από διάφορες ασκήσεις θα δοκιμάσουμε τα σωματικά μας όρια. Θα ανακαλύψουμε πώς το κορμί, για τον ηθοποιό γίνεται ο βασικός αγωγός παρουσίασης ενός ρόλου.
Τον λόγο ως βασικό μέσο επικοινωνίας των ηθοποιών: Πότε μιλάμε και γιατί. Ποιος είναι ο αντικειμενικός σκοπός μιας ατάκας. Τι στόχο έχει. Τι είναι η παύση και ποιος ο ρόλος της στο θέατρο.
Τον αυτοσχεδιασμό και πώς αυτός γίνεται βασικό εργαλείο για τον ηθοποιό, ώστε να ελευθερώσει τη φαντασία του και να καταφέρει να φτάσει σε επίπεδα δημιουργίας.
Το κείμενο: Θα επιλέξουμε κείμενα από την Παγκόσμια Λογοτεχνία, όπου μέσω της δραματουργικής ανάλυσης, θα προσπαθήσουμε με όλα τα παραπάνω εργαλεία να βρούμε τον ηθοποιό μέσα μας και να καταφέρουμε να τον εμφανίσουμε στη σκηνή.